Siapa Abdullah Dihol?

Siapa Abdullah Dihol? Abdullah Dihol atau nama asalnya Dihol Linggawang dilahirkan pada 1906. Beliau adalah seorang pejuang yang tidak termasuk dalam mana-mana sejarah Sabah. Beliau digelar 'pejuang atau pahlawan senyap' menentang penjajahan negeri Sabah semenjak dari tahun 1930 hingga 1963 iaitu semasa pembentukan Malaysia. Ayah beliau, Linggawang adalah pengikut Mat Salleh sebelum tahun 1900.

Thursday, May 11, 2017

PROFILE RINGKAS HJ ABDULLAH DIHOL




3 comments:

  1. Assalamualaikum uncle. Saya baru menyedari bahawa terdapat blog yg mempunyai maklumat-maklumat lengkap tentang arwah datuk. Terima kasih kerana mewujudkan blog ini. Arwah datuk berasa begitu dekat di hati rasanya biarpun saya tidak pernah berjumpa dengan arwah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumus salaam. Maaf uncle baru baca komen. Memang benar blog ini sengaja diujudkan kerana memenuhi cadangan dari kawan-kawan supaya menulis cerita perjuangan arwah. Uncle sudah tulis cerita ini dalam bentuk deraf dan telah pun berjumpa dgn penulis Sabah Times suatu ketika dulu utk meminta beliau meneruskan cerita tetapi sehingga sekarang belum ada cerita ini ditulis. Jadi, uncle menulis sendiri cerita ini supaya tidak hilang. Anak cucu uncle boleh membacanya catatan dalam blog ini supaya mereka tahu perjuangan datuk mereka moga2 menjadi inspirasi kepada anak cucu cicit menjadi pejuang demi agama bangsa dan tanah air. Terima kasih dan tahniah kerana berminat mencari maklumat sejarah keluarga. Maklumat lain boleh di akses melalui blog uncle 'jjamarchon' satu blog yang tidak glamor kerana uncle hanya berjinak-jinak menjadi blogger kecil-kecilan.

      Delete
  2. https://m.facebook.com/groups/193546397343495/permalink/5390876224277127/

    ReplyDelete